איך נמנעים מתחלופה גבוהה של מטפלים סיעודיים?
כיצד שירותי סיעוד יציבים תורמים לאנשים שאתם אוהבים, בעיקר אם הם חולי דמנציה?
כל הטיפים והמידע שאתם צריכים, להשגת הטיפול הטוב ביותר
מציאת מטפלים סיעודיים טובים ומקצועיים, עבור האנשים שאתם אוהבים, מהווה צעד חשוב מאוד בטיפול שלהם ובשמירה על איכות חייהם. עם זאת, אתם מוכרחים לדעת שהדרך עוד ארוכה, ולוודא כי המטופלים זוכים לקבל שירותי סיעוד יציבים. כלומר, עליכם לעשות כל מה שניתן, על מנת שהמטפל או המטפלת שבחרתם יישארו לאורך זמן.
זה קריטי אפילו יותר עבור חולי דמנציה ומחלות דומות, שזקוקים מאוד לגורמים קבועים בחיים שלהם, כדי להאט ככל האפשר את קצב התדרדרות המצב שלהם. אז איך נמנעים ממצב בו מטפלים סיעודיים מתחלפים בתדירות גבוהה, ולמה בעצם זה כל כך חשוב?
נתחיל מכמה טיפים שימושיים, שיעזרו לכם להפיק את המקסימום משירותיהן של חברות מטפלות לקשישים וקשישות.
תייצרו אווירה של כבוד הדדי
בין הדאגה הגדולה לאנשים שאתם אוהבים, לבין שאר לחצי היומיום, אתם עלולים לפעמים לשכוח כי מטפלים סיעודיים עובדים במקצוע מתיש פיזית, רגשית ופסיכולוגית. אתם מוכרחים להתייחס אליהם תמיד בכבוד, אם אתם מצפים ליחס דומה בתמורה, לכם ולמטופלים.
ליחס שלכם כלפי אנשים שמספקים שירותי סיעוד, יש קשר ישיר והשפעה עצומה על הצלחת הטיפול, ועל עיצוב מערכת היחסים בין המטפלים למטופלים. תזכרו את זה גם ברגעים הקשים ביותר, ותשתדלו תמיד ליצור אווירה חיובית לכולם.
אם, מסיבה כלשהי, קיבלתם מטפלת סיעודית מחליפה למשך תקופה מסוימת, תעניקו לה את אותו היחס שאתם מעניקים למטפלת או המטפל הקבועים. כך, תוכלו להיות בטוחים שגם ללא השגרה הרגילה, הטיפול נשאר אופטימלי.
תשקלו למנות איש קשר לתחום של שירותי סיעוד
הוראות מעשרה אנשים שונים מבלבלות ומציפות. אמנם חשוב שכל בני המשפחה ייקחו חלק בתהליך הטיפול, ושתקבלו החלטות משותפות לגבי שירותי סיעוד וכו’, אבל יכול להיות שעדיף כי רק אחד מכם יתנהל מול המטפל או המטפלת.
הבעיה טמונה לא רק בהוראות ובקשות סותרות, אלא גם בצורך ליצור קשר אישי עם מטפלים סיעודיים. הם צריכים להרגיש שיש להם למי לפנות, וקשה להאמין שירגישו בנוח אם בכל פעם יתבקשו לדבר עם בן או בת משפחה אחרים.
הפתרון: ממנים אחד או אחת, שינהלו את האינטראקציה הרשמית עם המטפלים, כולל מטפלת סיעודית מחליפה (אם תהיה). אינטראקציה כזו עשויה לכלול תיאום הגעה וחופשות, מתן משוב חיובי וביקורת בונה, קבלת מידע ועדכון לגבי מצב המטופל או המטופלת.
תערכו תיאום ציפיות עם מטפלים סיעודיים
לא כדאי להניח הנחות, אלא לוודא שהכל מתנהל על פי הציפיות שלכם, וכמובן הצרכים של המטופלים. אתם רוצים שבזמן שהמטופלים מנמנמים, המטפלים יקפלו כביסה או ישטפו כלים? דברו איתם על כך.
אם אתם רוצים מתכון להצלחה, עליכם לוודא כי אתם משתמשים באותם מרכיבים כמו המטפלים. קיימו שיחה פתוחה איתם לגבי הציפיות שלכם, בקשו מהם לשתף במחשבותיהם ובציפיותיהם לגבי העבודה. כל הצדדים ירוויחו מתקשורת בריאה.
תשתדלו להיות נוכחים, בעיקר בהתחלה
במהלך הימים או השבועות הראשונים של נוכחות מטפלים סיעודיים, כדאי שתהיו בסביבה כדי שתוכלו לראות איך הדברים מתנהלים, ולתת הסברים והבהרות בעת הצורך. לפעמים הדברים הקטנים, כמו לדעת היכן חפצים שונים נמצאים בבית, יכולים לעשות הבדל גדול מאוד. אם מגיעה מטפלת סיעודית מחליפה למפגש אחד (או כמה מפגשים), תשתדלו להיות שם, כדי לוודא שהשינוי לא גורם לבעיות.
גם בהמשך, חשוב שתהיו מעורבים. גם כי האנשים שאתם אוהבים זקוקים לנוכחות שלכם, וגם בשביל שתישארו מעודכנים במצב ותוכלו לעזור אם צריך. אתם יכולים להגיע כל כמה זמן, בלי הודעה מוקדמת, כדי לבדוק איך הדברים מתנהלים. עם זאת, אם אתם סומכים על מטפלים סיעודיים, תנו להם לעבוד ואל תתנו להם תחושה שאתם חושדים בהם.
תתחשבו בדעה של המטופלים
איך המטופלים מרגישים לגבי המטפלים שלהם? האם הם מרגישים בטוחים ואופטימיים, או חסרי אמונה ומתוסכלים? בעיקר בהתחלה, טבעי שיחושו חרדה, אך חשוב להתחשב בדעתם לגבי איכות שירותי סיעוד שהם מקבלים.
למה לא כדאי להחליף שירותי סיעוד?
- פיתוח תחושת אמון – בתחילה, קשישים וחולים סיעודיים רבים אינם ששים לקבל עזרה מאנשים זרים. לאורך זמן, ביקור עקבי של אותם מטפלים מאפשר ליקיריכם לסמוך עליהם. תחושת האמון הזו מקדמת רווחה טובה יותר.
- עידוד תקשורת טובה – קו תקשורת פתוח עם המטפל או המטפלת, מאפשר לכם לטפל במהירות בחששות חדשים כשהם מתעוררים. למעשה, אנשים רבים מוצאים שעם הזמן, המטפלים נעשים ממש בני משפחה שלהם, מה שמקל על שיתוף מידע ועל ניהול הטיפול.
- הפחתת תסמיני דמנציה – שגרה עקבית עשויה לספק נחמה לאנשים עם דמנציה ולהפחית חלק מהתסמינים. מחקרים מצביעים על כך ששמירה על אותה שגרה, יכולה להאט את התדרדרות המחלה והשפעותיה. מטפלים סיעודיים של חולי דמנציה לא רק שלא צריכים להתחלף, עליהם לנסות ליישם לוח זמנים עקבי, כך שהמטופלים יתעוררו, יאכלו ויבצעו משימות היגיינה אישית באותן שעות בכל יום.
- צמצום סיכונים – מטפלים סיעודיים איכותיים, לומדים כל הזמן יותר על בריאותם ואורח חייהם של המטופלים שלהם. עקביות בטיפול חיונית לצמצום סיכונים בריאותיים גדולים כגון תקלות בתרופות, סטייה מהדיאטה הנדרשת, שוטטות של חולי דמנציה וכו’.
- הגברת מהירות תגובה – כאשר אותם מטפלים סיעודיים חוזרים שוב ושוב, סביר יותר שיבחינו בשינויים עדינים שיכולים לאותת על בעיה בריאותית מתפתחת. לדוגמה, הם עשויים לשים לב לשינויים בדיבור, שעלולים להעיד על שבץ מוחי או על תגובה תרופתית. מנגד, מטפלים מתחלפים עשויים לחשוב שמדובר בהתנהגות נורמלית, ולא להתריע בזמן. זיהוי מהיר מאפשר להגיב, ולהעניק את הטיפול הנדרש בזמן.
- שמירה על מצב רוח – אנשים שמקבלים שירותי סיעוד עלולים להרגיש בודדים, ובדידות עלולה להשפיע לרעה על מצבם. מטפלים סיעודיים יכולים לספק חברות שהיא כה חשובה לגירוי מוחי ורגשי, ולעזור לרומם את מצב רוחם של המטופלים. היכולת לצאת לטיול בחוץ ולשאוף אוויר צח, לשחק קלפים או פשוט לשוחח עם אדם אחר במהלך היום, תורמת רבות לטיפול כולו.