לאילו דברים כדאי לשים לב בסביבתו הקרובה של מטופל סיעודי :
לאדם הזקוק לטיפול סיעודי וניכר כי ישנה הדרדרות במצבו הבריאותי והתפקודי ,יש צורך בעזרה רבה ברוב פעולות היום יום, על ידי הקרובים לו או על ידי מטפלים סיעודיים. לרוב יעדיף אדם להיות מטופל בביתו בעזרת מטפלת סיעודית לאורך זמן, ולא במוסד חיצוני כלשהו. כמו כן הטיפול בבית הוא יעיל, חסכוני ובטיחותי יותר ומאפשר איכות חיים גבוהה יותר לאורך זמן. יחד עם זאת, חשוב מאוד להתאים את הבית למצב החדש, ולשים לב לבעיות הנפוצות בקרב מטופלים סיעודיים שעלולות לצוץ ולהפריע או לפגוע באדם סיעודי.
נגישות לבית ובבית עצמו:
יש לשים לב כיצד האדם הסיעודי מתנייד כעת וכיצד הוא עלול להתנייד בעתיד (האם כעת הוא עוד יכול ללכת מעט עם הליכון אך בעתיד עלול להיות מרותק לכיסא גלגלים). חשוב מאוד לבדוק האם החניה והגישה לדלת הכניסה לבית מותאמות למעבר נוח ללא מכשולים, האם השיפוע מתאים למעבר (עם הליכון/כיסא גלגלים), האם משטח ההליכה נוח ולא מועד להחלקה, האם דלת הכניסה רחבה מספיק למעבר כיסא גלגלים. לעיתים יש צורך בשיפוץ ממשי לשם הוספת רמפה ו/או מעלון לכניסה לבית.
בנוסף יש לעבור ולבדוק את כל חדרי הבית והמעברים ביניהם, שהם רחבים מספיק למעבר בהליכון/כיסא גלגלים, שאין הפרעות, שיפועים או מדרגות שימנעו מעבר בטיחותי בין חדרי הבית, במיוחד לחדרים שנמצאים בשימוש יומיומי כמו חדר הרחצה ,חדר שינה, סלון והמטבח. על המטפלים הסיעודיים להתנסות במעברים הללו ולראות כי הם עוברים בצורה קלה ובטיחותית.
מניעת נפילות:
יש לעבור בכל חדרי הבית ולסרוק אותם במבט בוחן מבחינת איתור גורמי סיכון לנפילות והסרתם. לדוגמא, יש לחפש חפצים מיותרים (חוטים, עציצים, שרפרפים ועוד) על הרצפה ולפנותם, שטיחים שאינם דבוקים לרצפה יש להסיר או להדביק היטב. יש לבדוק כי התאורה בבית חזקה ומספקת אך יחד עם זאת אינה מסנוורת ומאפשרת למטופל לראות היטב את דרכו. יש לאתר ולייבש באופן מיידי כל רטיבות או מגע עם מים, בין אם לאחר רחצה או בזמנים אחרים כדי למנוע החלקה. אם ישנה בבית מטפלת סיעודית יש להדריך אותה בנושא כך שתשים לב למפגעים פוטנציאלים.
כמו כן יש להוסיף חפצים המגבירים בטיחות בכל מקום בבית אליו מגיע המטופל הסיעודי. לדוגמא: משטחים מונעי החלקה באמבטיה, אביזרי עזר המחוברים לקיר ומאפשרים ייצוב בזמן התיישבות וקימה בשירותים וליד המיטה, התקנת אביזרים המאפשרים כניסה ויציאה באופן בטיחותי מהאמבטיה וישיבה גבוהה במהלך הרחצה לחילופין, ניתן לשקול החלפתה של האמבטיה במקלחון.
מענה בזמן מצבי חירום:
לחצן מצוקה: המחובר למוקד המאויש 24 שעות ביממה, יכול להיות מקובע במקומות מועדים בבית כמו בחדר האמבטיה, ליד המיטה או בסלון, או נייד כמעין שעון על ידו של המטופל הסיעודי. כך יכול המטופל או המטפלת הסיעודית ללחוץ על הלחצן בעת שנקלע למצוקה ולקבל מענה מיידי ומהיר. המוקד יכול ליצור קשר עם בני המשפחה או עם צוות רפואי לפי הצורך.
דרך נוספת, אולי היעילה ביותר למתן מענה בזמן מצב חירום היא הימצאותה של מטפלת סיעודית בבית המטופל. מטפלת סיעודית הנמצאת בביתו וסועדת אותו יכולה לתת מענה יעיל ומקצועי בשעת חירום. זמינות המטפלת הסיעודית הוא דבר גמיש, לפי צרכי המטופל. לזכאים לגמלת סיעוד יש אפשרות להסתייע במטפלים סיעודיים ישראלים שיכולים להגיע למספר שעות מסוים בחודש. אם יש צורך, ניתן לבקש זכאות להעסקת עובד זר, כלומר מטפל או מטפלת ל-24/7 שישהו בבית המטופל באופן קבוע ויסייעו לו בכל צרכיו במשך כל שעות היממה. יש חשיבות גדולה לתיאום ציפיות בין המטפל/ת הזר/ה לבין מטופל אותו תלווה ובני משפחתו, ומציאת התאמה טובה הכוללת כימיה טובה בין הצדדים.
אנחנו כאן, בחברת הסיעוד Manpower Care כדי לסייע ולייעץ בכל הקשור לתחום הטיפול, וללוות אתכם לכל אורך הדרך.